5 sätt att mildra ryggsmärtor

Här är 5 sätt som kan fungera mildrande då du har problem med smärta i ryggen.

  1. Sov bättre

Lägg en kudde mellan dina ben och ligg på sidan. Kura ihop dig och se om det känns lite bättre då. Om du måste sova på rygg kan du testa att lägga en kudde under dina ben. Om du har så ont att du måste ta smärtstillande kan det vara klokt att ta dessa så att de verkar när du sover. God sömn är en stor hjälp för kroppens läkprocess.

  1. Jobba med din hållning

Lär dig att sitta och stå på rätt sätt. När du är ute och går bör du skjuta ut skuldrorna och lyfta huvudet. Det kan kännas lite märkligt i början men se på dig själv i en spegel eller ett fönster du går förbi. Du lär bli förvånad att du inte ens ser upprätt ut när du känner det som att du struttar framåt med ditt bröst utskjutet.

  1. Receptfria smärtlindrande piller

Du kan köpa receptfria smärtlindrande piller som är antiinflammatoriska. Ibuprofen är ett exempel på den här typen av medicin som kan fungera mot ryggont som är mild.

  1. Träning och massage

Det kan fungera med träning och massage mot ryggont. Särskilt om du har en god rutin och fortsätter att träna och få massage även då du inte har ont i ryggen.

  1. Rör på dig!

När det gör ont i ryggen kanske du känner dig trött och tänker att du vill ligga ner men det ska du inte göra! Det är bättre att försöka hålla igång. Gå ut och gå, simma och försök med yoga eller liknande för att se till att blodet cirkulerar.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest